Samlingsplats för föreningarna i Dalby

Nu äntligen händer det grejer i Sparbanken Öresunds tidigare lokaler. Här ska Föreningarnas hus ta form.
Dalby GIF och IBK Lund (den senare en sammanslagning mellan IK SödraDal och Lugi IBK) är initiativtagare tillsammans med support från fastighetsägaren Jyma som sponsrar oss.

Här vill vi skapa en levande mötesplats för ungdomar, vuxna och pensionärer i idrott och annat föreningsliv i Dalby.

Lokalerna skapar oändliga möjligheter och redan nu har man med hjälp av bland andra lokala sponsorer kunnat möblera en hel del.

I entréplan finns sittgrupper där man så småningom kan ha ett enklare café och servera mellanmål och här finns också mötesrum och kontor.

En trappa ner finns kök och flera stora lokaler där man kan hålla möten, utbildningar eller samlas kring en Champions League match .

Ambitionerna är dock högre än så. Ett av syftena med lokalen är att erbjuda nya sätt för unga att använda tiden mellan skola och fritidsaktiviteter på ett bra sätt. Förhoppningen är också att underlätta familjernas vardagspussel med arbete, matlagning, läxläsning och aktiviteter.

Patrik Persson, vice ordförande i Dalby Gif berättar: -Jag bodde i Tyskland några år och såg hur väl det fungerade när föreningslivet var knutet till skolan. Barnen stannade kvar efter skoltid, åt mellanmål och gjorde läxor. Därefter deltog de i sina respektive aktiviteter, allt från drama och musik till olika typer av idrott etc. Vår vision är att kunna göra något liknande här.

-Nu vill vi gärna ha kontakt med andra som vill vara med och fylla
Föreningarnas hus med aktivitet.

Sedan 2016 har Johan Malmbjer, klubbchef i IBK Lund, sitt kontor i lokalen.

Har du några idéer?
Vill din förening vara med i samarbetet?
Vill du eller ditt företag sponsra verksamheten eller kan du tänka dig att
fixa mellanmål eller hjälpa till med läxläsning några timmar per vecka?

Kom gärna in och prata med oss eller slå oss en signal!

Aktivitetsklubben

Den 28/8 startar Aktivitets-klubben för elever i åk 4-6

Öppet alla skoldagar
kl. 14.00 - 17.30